Myter om AD/HD: #1
- Gustav Jonsson
- 21 feb. 2020
- 2 min läsning
Myt #1: Personer som har lätt att lära sig, och har hög IQ, kan inte ha AD/HD.
Detta är mycket viktigt! Att ha AD/HD är inte samma sak som att ha inlärningssvårigheter eller intellektuella svårigheter. Personer med AD/HD har väldigt varierande förutsättningar när det kommer till begåvning eller IQ - något vi föds med och utvecklar och som vi använder för att bearbeta information, förstå, lära oss, uttrycka oss, lösa problem, se samband och tänka abstrakt. Att ha AD/HD innebär inte att man automatiskt har en lägre eller högre begåvning än andra. Svårigheterna som AD/HD:n orsakar beror till viss del på hur andra förmågor och förutsättningar, exempelvis begåvningen, ser ut. Andra goda förmågor och skyddsfaktorer kan delvis kompensera för eller maskera svårigheterna som AD/HD:n medför, medan andra nedsatta förmågor och riskfaktorer kan öka svårigheterna. Ofta får personer med hög IQ och många andra skyddsfaktorer betydligt senare tillgång till utredning och behandling för sin AD/HD. Personer med AD/HD kan alltså ha en IQ som är allt från väldigt hög till väldigt låg, vilket i sig ger helt olika förutsättningar att hantera livets krav och utmaningar. Samtidigt kan personer med AD/HD, trots hög IQ, stöta på stora svårigheter att klara av de krav som ställs i både utbildning och arbetslivet. Du kommer kunna läsa mer om barn med särskild begåvning och samtidiga neuropsykiatriska problem i ett senare inlägg.
Referenser:
Bridgett, D. J., & Walker, M. E. (2006). Intellectual functioning in adults with ADHD: A meta-analytic examination of full scale IQ differences between adults with and without ADHD. Psychological Assessment, 18(1), 1–14.
Brown, T. , Reichel, P. and Quinlan, D. (2011) Executive function impairments in high IQ children and adolescents with ADHD. Open Journal of Psychiatry, 1, 56-65.
Brown, T. (2013). A New Understanding of ADHD in Children and Adults: Executive Function Impairments. Taylor and Francis.




Kommentarer